Soms heb je verwarrende gevoelens, die je niet goed kunt verwoorden en ook niet goed begrijpt. Of je hebt last van pijnlijke ervaringen die voortdurend door je hoofd spoken, maar die je niet gemakkelijk met een ander deelt. Je loopt bij wijze van spreken over van gevoelens of je merkt dat je gevoelens vlak zijn.

Dan kun beeldende therapie uitkomst bieden. Het is een non-verbale therapie. Je maakt beeldend werk, bijvoorbeeld tekeningen, schilderijen, kleibeelden of driedimensionaal werk. Tijdens het werken uit je wat je bezighoudt. Je ontdekt wat je erbij denkt en voelt. Maar het gaat verder. Je ontdekt waarschijnlijk dat de manier waarop je werkt, overeenkomt met de manier waarop je in het dagelijks leven handelt. Je ontdekt patronen en leert dat je niet altijd hoeft te handelen zoals  je gewend bent. Dat kan leiden tot verrassende ontdekkingen en oplossingen. Oplossingen waar jij mee verder kunt!
Mensen denken soms dat je goed moet kunnen tekenen voor beeldende therapie. Dat is niet zo. Iedereen die beeldende expressie (een beetje) leuk vindt, kan aan de slag.

Beeldende therapie helpt bij:

  • het omgaan met emotionele problemen.
  • het aanleren van structuur, verbeteren van concentratie, vergroten van het doorzettingsvermogen en het verbeteren van de frustratietolerantie.
  • egoversterking: ontwikkelen van eigenheid en identiteit, uitbreiden van je vaardigheden, vergroten van zelfvertrouwen, leren accepteren van beperkingen.
  • sociaal functioneren: samenwerken, rekening houden met anderen, opkomen voor jezelf.

Op Zorgwijzer kun je zien of jouw verzekeringsmaatschappij beeldende therapie vergoedt.

Op de website van de Nederlandse Vereniging Beeldende Therapie vind je meer informatie over beeldende therapie. In dit filmpje vertelt een client hoe zij beeldende therapie ervaart.